Home

Algemeen

Deze eerste tussentijdse rapportage 2024 gaat over de uitvoering van de begroting gedurende de eerste vier maanden van het jaar. Het college heeft het door de raad gegeven mandaat ten uitvoer gebracht in een periode van een demissionair kabinet, coalitieonderhandelingen, de Eerste Kamer die de spreidingswet aanneemt, de aanhoudende oorlog in Oekraïne en verder stijgende huizenprijzen. Om maar een paar in het oog springende (inter)nationale zaken te noemen. We blijven werken aan een leefbare gemeente en het welzijn van onze inwoners.

Na meer dan een decennium aan voorbereiding, uitstel, ontwerpen en oefenen is in heel Nederland per 1 januari eindelijk de Omgevingswet van kracht geworden. Nu begint het echte werk pas: initiatiefnemers van ruimtelijke projecten integraal bedienen, en een verandering van ‘nee, tenzij’ naar ‘ja, tenzij’. Na een enorme piek in de vergunningaanvragen in december vlak voor het ingaan van de Omgevingswet en een dip in januari zien we dat het aantal vergunningsaanvragen weer toeneemt. Hier wordt extra capaciteit op ingezet. Helaas heeft het opstellen van de omgevingsvisie enige vertraging opgelopen omdat extra onderzoek noodzakelijk bleek. Maar de omgevingsvisie gaat er komen!

Voor het vierde opvolgende jaar is het een jaar met verkiezingen. Het Europees Parlement dit keer. Omdat we een goed georganiseerd verkiezingsproces van essentieel belang vinden en de eisen daaraan toenemen zonder dat het Rijk daarvoor extra middelen ter beschikking stelt, stellen we extra budget ter beschikking. Voor de lokale democratie werken we aan nieuwe huisvesting voor de gemeenteraad en griffie en stellen we extra budget ter beschikking voor het uitwerken van de gekozen variant. Intern is de gemeentelijke organisatie gestart met het trainen en oefenen met de nieuwe structuur voor crisisbeheersing. Zo wordt een betere zorg voor onze inwoners in kleine en grote crises gewaarborgd.

Er zijn meer huisvestingsdossiers die spelen. We werken aan een oplossing voor de tijdelijke huisvesting van het Sint Maartenscollege; het initieel beoogde terrein is wellicht niet groot genoeg. We gaan ook extra expertise inhuren voor een aantal urgente dossiers, waaronder de toekomst Swaensteyn, Hestar, Oude Bleijk 2-4, huisvesting Reddingsbrigade, Fluitpolderplein, Valkhof 67, Dobbelaan 4, Dorpspunt Stompwijk en IKC De Waterlelie. We willen bij deze dossiers niet langer wachten met het zetten van betekenisvolle stappen. Ook besloten we een bijdrage te willen leveren in de fors hogere energiekosten die Sportfondsen Nederland heeft voor de locaties die het binnen onze gemeente heeft.

Op 13 maart is tijdens een brede maatschappelijke bijeenkomst het fundamentele gesprek gevoerd over opgroeien en opvoeden om te zoeken naar oplossingen voor de overbelasting van de jeugdzorg. In meerdere wijken is de ketenaanpak valpreventie opgezet en van start gegaan, en in Bovenveen is het project Gezonde Buurt gestart. Vanuit het landelijk akkoord GALA zijn we van start gegaan met extra inzet op de mentale gezondheid van jeugdigen. Voor de zomer wordt de raad geïnformeerd over de Lokale Educatieve Agenda, waarbij ook wordt geanticipeerd op maatregelen van het Rijk. Doordat het Rijk het rekenmodel van de BUIG (bekostiging diverse uitkeringen) heeft aangepast, verwachten wij nu een hogere bijdrage van circa € 1.100.000.

Er is een nieuwe editie van het magazine LV-verrast uitgebracht. Zo blijven we ons mooie gemeente onder de aandacht brengen. Helaas loopt de ontwikkeling van het nieuwe evenementenbeleid door capaciteitsproblemen vertraging op. Er wordt ook hard gewerkt aan verbeteringen van riool, weginfrastructuur, groen en afval. Het oneigenlijk gebruik van milieustraten is ingeperkt. Door de oplopende kosten wordt er extra budget gereserveerd voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels. Helaas zijn voor de Dr. Van Noortstraat extra ondergrondse werkzaamheden nodig, waardoor het project vertraagt. De herinrichting van de Veursestraatweg ligt wel op koers.

De bijstandsuitkeringen zorgen voor een lager tekort op de begroting dan het jaar ervoor. Dit komt zowel door de inspanningen van de gemeente als door ontwikkelingen in de inkomsten voor de bijstandsuitkeringen. Desalniettemin ziet de gemeente zich nog steeds geconfronteerd met een aanmerkelijk tekort op deze wettelijke taak.

Van de 62 speerpunten liggen er 50 op schema, zijn er 11 met afwijkingen in de uitvoering en 1 speerpunt wordt niet behaald. Financieel stelt het college per saldo € 1.201.000 aan mutaties voor. Daarmee verwacht het college eind 2024 op een begrotingssaldo uit te komen van € 1.955.000.

Het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg,

Martijn Vroom
Astrid van Eekelen
Bianca Bremer
Marcel Belt
Philip van Veller
Jeffrey Keus

Deze pagina is gebouwd op 06/06/2024 14:02:04 met de export van 06/06/2024 09:24:47