Plan- en visievorming mobiliteit en bereikbaarheid
Beleidsterrein
2. Mobiliteit en bereikbaarheid
Beleidsterrein
De gemeente werkt aan de Omgevingsvisie die naar verwachting in 2024 wordt vastgesteld. Deze vervangt meerdere sectorale plannen in het ruimtelijke domein, waaronder de Bouwsteen Mobiliteit en Bereikbaarheid en het Verkeers- en Vervoerplan 2014. Het vormgeven aan de mobiliteitstransitie wordt hierin uitgewerkt. Voor veel verplaatsingen zet Leidschendam-Voorburg in op fietsen en wandelen omdat de compacte bebouwde gebieden van Voorburg en Leidschendam kansen bieden dankzij nabijheid. Voor de langere afstand zetten we in op stimuleren van het openbaar vervoer (ov). De gemeente heeft het initiatief genomen om te verkennen of we heel anders kunnen kijken naar het snelweglandschap in onze regio. Dat snelweglandschap neemt veel ruimte in en veroorzaakt voor zijn omgeving geluidhinder en luchtverontreiniging. Daartoe gaat de gemeente met partners verkennen welke ruimtelijke mogelijkheden ontstaan als we de A12 en het naastgelegen spoor overkluizen of onder de grond brengen. Een verkenning met een horizon voor een zeer lange termijn, 2040/2050. Hiermee wordt een eerste stap gezet in de ambitie van de zogeheten Huygenstunnel. Inmiddels doen de gemeenten Den Haag en Zoetermeer en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mee en is in 2023 een verkenning gestart onder aanvoering van de Vereniging Deltametropool en de Leerstoel Gebiedsontwikkeling van de TU Delft. Het Project Bereikbaarheid CID Binckhorst gaat een volgende fase in. In 2024 en 2025 gaat het project de Planning- en Studiefase in. Daarbij worden de plannen voor de hoogwaardige openbaar vervoer (tram)verbinding verder uitgewerkt in co-creatie met de omgeving. Datzelfde geldt voor het pakket maatregelen om de bereikbaarheid te verbeteren en het woon- en leefklimaat van Voorburg-West te verbeteren. Voor het gebied rondom de Mall of the Netherlands wordt een aanpak voor de te hoge verkeers- en parkeerdruk en daaruit volgende overlast voor omliggende wijken voorbereid en uitgevoerd. Deze aanpak bestaat uit het optimaal geleiden van doorstroming op de wegen (verkeersmanagement), het invoeren van een vorm van parkeerregulering in omliggende wijken en het bevorderen van gezonde en duurzame reismogelijkheden voor bezoekers van de Mall. Het eerste onderdeel is een continuering van de maatregelen die zijn gestart vanaf 2021 (Taskforce). Het tweede onderdeel is nieuw. Participatie van omwonenden en proportionaliteit van te nemen maatregelen staan daarin centraal. Het derde onderdeel is ook nieuw krijgt vorm door het opzetten van een alliantie van samenwerkingspartners, te bezegelen met een convenant. |
---|
Stand van zaken: |
Momenteel wordt in aanloop naar de Omgevingsvisie de koersnotitie opgesteld. Dit vormt de strategische basis van de omgevingsvisie en bevat de koersbepalende keuzes. Besluitvorming op de koersnotitie staat gepland voor het derde kwartaal 2024 (het college) en het vierde kwartaal 2024 (de gemeenteraad). Hierna kan nadere uitwerking in de Omgevingsvisie plaatsvinden. |
Vooruitblik: |
In de loop van 2026 staat de Projectbeslissing gepland, waarbij besloten wordt tot de aanleg van de tram en de verdere uitvoering van de andere maatregelen. Dit besluit zal door de gemeenteraden van Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Den Haag worden genomen. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Er is vertraging opgetreden in het proces van het Koersdocument wat effect heeft op het proces van vaststelling Omgevingsvisie en leidt tot het niet behalen van het speerpunt. |
Beleidsterrein
De gemeente werkt aan de Omgevingsvisie die naar verwachting in 2024 wordt vastgesteld. Deze vervangt meerdere sectorale plannen in het ruimtelijke domein, waaronder de Bouwsteen Mobiliteit en Bereikbaarheid en het Verkeers- en Vervoerplan 2014. Het vormgeven aan de mobiliteitstransitie wordt hierin uitgewerkt. Voor veel verplaatsingen zet Leidschendam-Voorburg in op fietsen en wandelen omdat de compacte bebouwde gebieden van Voorburg en Leidschendam kansen bieden dankzij nabijheid. Voor de langere afstand zetten we in op stimuleren van het openbaar vervoer (ov). De gemeente heeft het initiatief genomen om te verkennen of we heel anders kunnen kijken naar het snelweglandschap in onze regio. Dat snelweglandschap neemt veel ruimte in en veroorzaakt voor zijn omgeving geluidhinder en luchtverontreiniging. Daartoe gaat de gemeente met partners verkennen welke ruimtelijke mogelijkheden ontstaan als we de A12 en het naastgelegen spoor overkluizen of onder de grond brengen. Een verkenning met een horizon voor een zeer lange termijn, 2040/2050. Hiermee wordt een eerste stap gezet in de ambitie van de zogeheten Huygenstunnel. Inmiddels doen de gemeenten Den Haag en Zoetermeer en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mee en is in 2023 een verkenning gestart onder aanvoering van de Vereniging Deltametropool en de Leerstoel Gebiedsontwikkeling van de TU Delft. Het Project Bereikbaarheid CID Binckhorst gaat een volgende fase in. In 2024 en 2025 gaat het project de Planning- en Studiefase in. Daarbij worden de plannen voor de hoogwaardige openbaar vervoer (tram)verbinding verder uitgewerkt in co-creatie met de omgeving. Datzelfde geldt voor het pakket maatregelen om de bereikbaarheid te verbeteren en het woon- en leefklimaat van Voorburg-West te verbeteren. Voor het gebied rondom de Mall of the Netherlands wordt een aanpak voor de te hoge verkeers- en parkeerdruk en daaruit volgende overlast voor omliggende wijken voorbereid en uitgevoerd. Deze aanpak bestaat uit het optimaal geleiden van doorstroming op de wegen (verkeersmanagement), het invoeren van een vorm van parkeerregulering in omliggende wijken en het bevorderen van gezonde en duurzame reismogelijkheden voor bezoekers van de Mall. Het eerste onderdeel is een continuering van de maatregelen die zijn gestart vanaf 2021 (Taskforce). Het tweede onderdeel is nieuw. Participatie van omwonenden en proportionaliteit van te nemen maatregelen staan daarin centraal. Het derde onderdeel is ook nieuw krijgt vorm door het opzetten van een alliantie van samenwerkingspartners, te bezegelen met een convenant. |
---|
Stand van zaken: |
Momenteel wordt in aanloop naar de Omgevingsvisie de koersnotitie opgesteld. Dit vormt de strategische basis van de omgevingsvisie en bevat de koersbepalende keuzes. Besluitvorming op de koersnotitie staat gepland voor het derde kwartaal 2024 (het college) en het vierde kwartaal 2024 (de gemeenteraad). Hierna kan nadere uitwerking in de Omgevingsvisie plaatsvinden. |
Vooruitblik: |
In de loop van 2026 staat de Projectbeslissing gepland, waarbij besloten wordt tot de aanleg van de tram en de verdere uitvoering van de andere maatregelen. Dit besluit zal door de gemeenteraden van Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Den Haag worden genomen. |
Speerpunt
De herinrichting van de Dr. Van Noortstraat is vertraagd. Voordat dit wegproject kan aanvangen dienen er ondergrondse werkzaamheden te worden uitgevoerd. Onderdeel hiervan is de vernieuwing van het netwerk van Stedin. Dit nutsbedrijf heeft niet kunnen voldoen aan de wens om dit werk op te starten in het eerste kwartaal van 2024. Een nieuwe planning is ook nog niet afgegeven. Dit betekent dat het hoogst onzeker is dat de herinrichting van de weg nog dit jaar van start zal gaan. |
---|
Beleidsterrein
Het beheer en onderhoud van de verkeersinfrastructuur wordt conform de beheersplannen uitgevoerd. Zie paragraaf onderhoud kapitaalgoederen voor de acties die in het kader van het beheer en onderhoud plaatsvinden. |
---|
Stand van zaken: |
De acties die in het kader van beheer en onderhoud wegen plaatsvinden zijn naar aanleiding van de inspecties, herprioriteiring en een telecombedrijf aanvraag aanleg glasvezel, gewijzigd. Een telecombedrijf start in Voorburg waardoor een deel van de onderhoudswerkzaamheden zijn verplaatst naar Leidschendam. |
Vooruitblik: |
Op dit moment wordt er gewerkt aan de actualisatie van het beheerplan Wegen. De planning is erop gericht om deze in het 2e kwartaal van 2024 af te ronden. |
Er zijn geen resultaten gevonden.