Economie
Beleidsterrein
3. Economie
Beleidsterrein
Door de regionale samenwerking in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH), Businesspark Haaglanden en het regionale Woon-werkakkoord dragen we bij aan de economische ontwikkeling van onze gemeente. Lokaal geven we uitvoering aan de bouwsteen Economie & Bedrijvigheid voor de Omgevingsvisie. In 2024 verschijnt de Omgevingsvisie waarin het beleid voor economie en ruimte voor bedrijven en voorzieningen een belangrijke plek krijgt. |
---|
Stand van zaken: |
De regionale samenwerking in de MRDH, BPH en WWA loopt nog door. Er worden daarbij ook gesprekken gevoerd over het samenvoegen dan wel efficiënter maken van deze tafels om op die manier te voorkomen dat zaken dubbel worden besproken. |
Vooruitblik: |
In regionaal verband wordt samengewerkt met de gemeenten (en provincie) en wordt meegepraat over economische ontwikkelingen in de regio. De omgevingsvisie wordt naar verwachting eind 2024 vastgesteld. |
Beleidsterrein
De gemeente streeft ernaar economisch vitaal te zijn en te blijven door het accountmanagement bedrijven en het centrummanagement. Deze contactfuncties dichtbij de ondernemers zijn belangrijk voor een goede aansluiting met het lokale bedrijfsleven en de gemeentelijke dienstverlening. De accountmanager en de centrummanager onderhouden het netwerk van ondernemers. Daarnaast ondersteunt de gemeente ondernemersfondsen en winkeliersverenigingen om de toekomst en vitaliteit van de winkelgebieden te behouden. |
---|
Stand van zaken: |
Het accountmanagement bedrijven en het centrummanagement is georganiseerd en belegd bij twee functionarissen, om een goede aansluiting met het lokale bedrijfsleven te borgen. |
Vooruitblik: |
Deze functies blijven bestaan. |
Beleidsterrein
We promoten recreatie en toerisme door citymarketing gericht op alle drie de kernen. Dat doen we door het uitvoeren van het promotieplan LV Verrast, het uitdragen van het toeristisch-recreatieve profiel van de gemeente en het versterken van de kwalitatieve en kwantitatieve bezoekerseconomie. |
---|
Stand van zaken: |
De gemeente promoot recreatie en toerisme door citymarketing. Op 13 april verschijnt het nieuwe magazine LV Verrast. Dit wordt uitgedeeld tijdens de opening van het nieuwe vaarseizoen. Het evenementenbeleid loopt vertraging op vanwege de integrale aanpak en uitdagingen op gebied van capaciteit. Die integrale aanpak is nodig om het beleid ook in de praktijk uit te kunnen voeren. Het terrassenbeleid is in maart 2023 al vastgesteld. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Om een nieuw, werkend en uitvoerbaar evenementenbeleid te maken is een integrale aanpak vereist. Dit betekent een samenwerking met andere teams binnen de organisatie. Dat betekent ook dat er capaciteit nodig is vanuit andere teams en die is op dit moment om verschillende redenen schaars. Het is op dit moment dan ook niet aan te geven wanneer die capaciteit wel voorhanden is en wanneer dus het nieuwe evenementenbeleid geïmplementeerd kan worden. De urgentie en noodzaak van nieuw evenementenbeleid wordt organisatiebreed erkend en zodra de ambtelijke capaciteit voldoende is, zal hier dan ook prioriteit aan worden gegeven. |
Er zijn geen resultaten gevonden.