Onderwijsbeleid
Beleidsterrein
4. Onderwijs
Beleidsterrein
In 2024 wordt de nieuwe Lokaal Educatieve Agenda (LEA) vastgesteld en geïmplementeerd. Hierin staan afspraken waar de gemeente samen met partners in het onderwijs gezamenlijk op in zetten. In de LEA is de gemeentelijk visie op onderwijs opgenomen, hierin wordt ingezet op sociaal-emotionele ontwikkeling, doorgaande leerlijnen, gelijke kansen, aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en onderwijs aan nieuwkomers. Daarnaast wordt in 2024 op het gebied van leerplicht en vroegtijdig schoolverlaten meer preventief ingezet om verzuim en schooluitval te voorkomen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met het onderwijs. Er wordt geanticipeerd op rijksmaatregelen zoals de verlenging van de leeftijd voor RMC tot 27 jaar. |
---|
Stand van zaken: |
In de nieuwe LEA 2024 wordt ingezet op 3 programmalijnen, gericht op:
De planning is om de raad hier nog voor de zomervakantie over te informeren. Verder wordt momenteel de peutermonitor uitgevoerd zoals gepland. Dit met het doel om meer kinderen te bereiken voor de programma’s die we vanuit de kinderopvang aanbieden voor de voor- en vroegschoolse educatie. |
Vooruitblik: |
Als gevolg de van de spreidingswet, invulling taakstelling statushouders en de komst van Oekraïense ontheemden zijn er kinderen die recht hebben op onderwijs onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het zogenaamde ISK-onderwijs (schakelklassen) wordt in onze regio gecoördineerd door de gemeente Den Haag. Alle Oekraïense kinderen stromen dit schooljaar door naar het regulier onderwijs en het ISK. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Er wordt op het gebied van leerlingenvervoer samengewerkt in de regio. Voor regionale samenwerking op de aanpak van het lerarentekort sluiten we aan bij de samenwerking die getrokken wordt door de gemeente Den Haag. De hoeveelheid middelen zijn niet toereikend gebleken om mee te kunnen doen aan het initiatief van een lerarenpas. Momenteel ligt de vraag voor in het platform Onderwijs, Economie en Arbeidsmarkt om met voorstellen te komen voor de aanpak van het lerarentekort. |
Beleidsterrein
In 2024 besluit de gemeenteraad over het nieuwe Integrale Huisvestingsplan (IHP), dat tot stand is gekomen na een intensief proces met schoolbesturen, kinderopvangorganisaties, maatschappelijke partners, kinderen en andere belanghebbenden. Centraal staat de (talent)ontwikkeling van het kind en hoe een gebouw daaraan kan bijdragen, waarbij we verder kijken dan alleen onderwijs en kinderopvang. Naast functionaliteit zijn duurzaamheid, bereikbaarheid, en toegankelijkheid belangrijke thema's. Lopende projecten zoals De Vijverhof, het Sint-Maartenscollege en de Maria Bernadette worden voortgezet. |
---|
Stand van zaken: |
In 2024 besluit de gemeenteraad over een nieuw Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2024-2040. Een gezamenlijk IHP voor zowel het Primair als Voortgezet Onderwijs. Het IHP wordt opgesteld in samenwerking met schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en andere belanghebbenden. Centraal staat dat ieder kind zich veilig, gezond en kansrijk kan ontwikkelen. Naast functionaliteit zijn duurzaamheid, bereikbaarheid, inclusie en een doorgaande leerlijn belangrijke thema's. Het IHP heeft een doorlooptijd van 16 jaar. Voor de eerste 4 jaar wordt een uitvoeringsplan gemaakt en er wordt een doorkijk geschetst voor de volgende 12 jaar. Lopende projecten zoals De Vijverhof, het Sint-Maartenscollege en de Maria Bernadette worden voortgezet. |
Vooruitblik: |
Het nieuwe IHP zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2024 aan de raad worden voorgelegd. Bij het IHP hoort ook een realistische planning waarin zowel de projecten als de te verwachten stichtingskosten aan bod komen. Er lopen een drietal projecten uit de huidige IHP's: voor De Vijverhof start de bouw in in het eerste kwartaal van 2025, voor het Sint Maartenscollege start in het tweede kwartaal 2024 de architectenselectie en voor de Maria Bernadette wordt in tweede kwartaal van 2024 het ruimtelijk kader ter besluitvorming voorgelegd aan de raad. |
Speerpunt
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het onderzoek naar de mogelijke tijdelijke huisvesting van De Vijverhof aan de Oranje Nassaustraat. Voor huisvesting van volgende PO scholen wordt gekeken naar gebruik van portocabins en een geschikte locatie daarvoor. Voor het Sint Maartenscollege moeten tijdelijke units worden gehuurd. De hiervoor beschikbare locatie aan de Van Horvettestraat is mogelijk niet groot genoeg om de hele school te huisvesten. De mate waarin tijdelijke huisvesting nodig is hangt af van het uiteindelijke ontwerp en de daaruit volgende fasering. De locatie dient daarna als tijdelijke huisvesting voor het Dalton. Voor de PO scholen in Leidschendam wordt op dit moment gebruik van tijdelijke units verder uitgewerkt. |
---|
Er zijn geen resultaten gevonden.