Jeugdhulp
Beleidsterrein
6. Sociaal domein
Beleidsterrein
Ieder kind heeft recht op een veilige omgeving om ongestoord te kunnen opgroeien. Dit is de basis |
---|
Stand van zaken: |
In 2024 is gestart met ‘het fundamentele gesprek’ over opgroeien en opvoeden, waarin de verantwoordelijkheid wordt gedeeld door onder andere ouders, buurtgenoten, scholen, verenigingen en de gemeente. In het kader hiervan heeft op 13 maart 2024 een brede bijeenkomst plaatsgevonden met raadsleden, partners en ervaringsdeskundigen en twee toonaangevende sprekers. |
Vooruitblik: |
De komende maanden wordt invulling gegeven aan het vervolg van het fundamentele gesprek en wat dat betekent voor de jeugdhulp en aanpalende domeinen. Daarnaast wordt in 2024 meer duidelijk welke impact de landelijke ontwikkelingen hebben op de jeugdhulp. In dat kader wordt onderzocht op welke manier invulling wordt gegeven aan het Richtinggevend Kader van de VNG. Verder wordt besloten op welke manier opvolging wordt gegeven aan de pilot regie. De uitkomsten van de pilot dragen bij aan de manier waarop invulling wordt gegeven aan het versterken van de toegang. Tevens wordt in 2024 de samenwerking met partners zoals de huisarts, het onderwijs en de GGZ doorgezet en uitgebreid. Bovendien wordt het hulpaanbod versterkt zodat zo snel mogelijk passende hulp beschikbaar is wanneer dat echt nodig is. |
Beleidsterrein
In 2024 wordt een start gemaakt met de uitvoering van het nieuwe gemeentelijke Wmo-beleid. De gemeente wil stimuleren dat kwetsbare inwoners zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en kunnen deelnemen aan het dagelijks leven. Niet alleen met voorzieningen, maar ook met aandacht: met mensen die eenzaam zijn gaan we in gesprek. We versterken de zelfredzaamheid van inwoners, zorgen voor een solide sociale basis en zetten in op de onderlinge betrokkenheid van inwoners. Ook zorgen we voor een goed vangnet van voorzieningen voor inwoners die het op eigen kracht of met hulp van naasten en vrijwilligers niet redden. Om dit te bereiken zorgen we voor laagdrempelige toegang tot hulp en werken we intensief samen met onze maatschappelijke partners. De groei van aantal inwoners dat een maatwerkvoorziening nodig heeft vlakt af (circa 4520 inwoners). De verwachting is echter dat het aantal inwoners met een zorgvraag nog wel zal blijven stijgen, met name ook vanwege de vergrijzing. Ook is de verwachting dat de complexiteit van de problematiek toeneemt en daarmee ook de duur en kosten van de in te zetten maatwerkvoorzieningen. |
---|
Stand van zaken: |
De koersbrief voor het nieuwe Wmo-beleid is opgesteld en wordt nog voor de zomer aan de gemeenteraad aangeboden. In de koersbrief wordt ingegaan op vele ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, zoals wetswijzigingen, vergrijzing, wachtlijsten, krapte op de arbeidsmarkt en een steeds groter wordende financiële druk als gevolg van toenemende en complexere zorgvragen. Op basis hiervan is in de koersbrief de richting voor het nieuwe Wmo-beleid uitgewerkt. De koersbrief heeft als doel de raad te informeren en uit te nodigen voor een dialoog over de voorgestelde richting voor het nieuwe Wmo-beleid. |
Vooruitblik: |
In aanloop naar het nieuwe Wmo-beleid volgt een koersbrief, welke voor de zomer ter informatie aan de raad wordt gestuurd. De raad wordt medio 2024 geïnformeerd over de uitkomsten van het kostprijsonderzoek in het kader van de huishoudelijke ondersteuning. |
Beleidsterrein
De sociale zekerheid lijkt steeds verder onder druk te staan, landelijk is de verwachting dat er meer mensen te maken krijgen met armoede. Deze ontwikkeling wordt meegenomen in het nieuwe minimabeleid. Daarnaast stimuleert de gemeente de sociale zekerheid (inkomen en zinvolle participatie) van inwoners onder andere door het verstrekken van bijzondere bijstand en bijstandsuitkeringen, begeleiding bij de inburgering en het voorkomen en oplossen van schulden. |
---|
Stand van zaken: |
In de eerste maanden van 2024 is er gewerkt aan een koersbrief waarin de evaluatie van het huidige minimabeleid is opgenomen en de koers is beschreven die de gemeente wil varen voor het nieuw te ontwikkelen beleidsplan. De koersbrief is besproken in de commissie Samenleving van 4 maart. Ook is er gewerkt aan de uitvoering en implementatie van het nieuwe re-integratie en participatiebeleid dat in 2023 door de raad is vastgesteld. In de uitvoering zijn geen significante ontwikkelingen te melden met betrekking tot de in- en uitstroom van bijstandsgerechtigden. In het kader van prioritering is de ontwikkeling van het nieuwe handhavingsbeleid verschoven naar 2025. Het huidige handhavingsbeleid wordt in 2024 gecontinueerd. De raad wordt jaarlijks via de Monitor Sociaal Domein geïnformeerd. De monitor over 2023 zal voor de zomer aan de raad worden aangeboden. |
Vooruitblik: |
Er wordt momenteel gewerkt aan de ontwikkeling van een tweetal beleidsplannen. Het eerste plan betreft het eerder genoemde minimabeleid. Deze zal dit jaar, in het derde of vierde kwartaal, ter besluitvorming worden voorgelegd aan de raad. Ook wordt er in de tweede helft van het jaar een update van het schuldhulpverleningsbeleid aan de raad aangeboden. Het huidige beleidsplan loopt eind 2024 af, maar het beschreven beleid is nog steeds overwegend actueel en effectief. In de update worden de laatste ontwikkelingen meegenomen. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Vanwege de samenhang met de herijking van de Participatiewet wordt het actualiseren van het handhavingsbeleid uitgesteld. Het Rijk werkt toe naar een Participatiewet die eenvoudiger is, een bestaansminimum biedt en die mensen passende ondersteuning biedt, ook als arbeidsinschakeling (nog) niet mogelijk is. Ook volgen er uit de aangepaste wet rechten en plichten die zinvol en begrijpelijk zijn en nageleefd kunnen worden. ‘Participatiewet in Balans’ kent een aantal bepalingen die de manier van terugvorderen zal wijzigen. De beoogde inwerkingtreding van de wet is vooralsnog gesteld op 1 januari 2025. Het gemeentelijke handhavingsbeleid volgt daarna, zodat alle aanpassingen vanuit de Participatiwet kunnen worden meegenomen. |
Beleidsterrein
De wijken Heuvel/Amstel en Prinsenhof worden extra ondersteund vanuit drie opgaven: Jeugd en Onderwijs, Financiële zelfredzaamheid en Fijn en veilig wonen. Het versterkingsprogramma Sterk voor Noord is een wijkgerichte aanpak, die extra inzet op ondersteuning van inwoners in deze wijken om de kansengelijkheid te vergroten en de leefomgeving te verbeteren. |
---|
Stand van zaken: |
In het programma wordt gewerkt met uitvoeringsplannen per opgave. Vanuit het uitvoeringsplan bij de opgave Jeugd en onderwijs wordt gewerkt aan het verrijken van de voorschoolse educatie door de voorbereidingen te treffen voor een groep kinderen waar ook jeugdhulp wordt ingezet. Ook wordt extra ondersteuning geboden aan kinderen door middel huiswerkbegeleiding en aan ouderbetrokkenheid door de inzet van de brugfunctionaris. Ook de verrijkte schooldag is verder doorontwikkeld. |
Vooruitblik: |
Er wordt verder gewerkt aan het uitvoeren van de uitvoeringsplannen (ibabs 2940l) |
Er zijn geen resultaten gevonden.